هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات در فضای مجازی
تبلیغات از طریق اینترنت با هدف بازاریابی، یکی از قوی ترین و موثرترین ابزار در تجارت الکتریک محسوب می گردد. هدف از مطرح کردن بحث بنرها در حوزه ی تبلیغات، بررسی شیوه های موجود در طراحی و ارائه بنرها در جهان و ایران و سپس مطالعه نقاط قوت و ضعف این روش می باشد.

روش تبلیغاتی بنر تاکنون رشد فزایتده ای داشته به طوری که طبق آمار سازمان بین المللی(IAB) در سال 2000 میلادی تبلیغات از طریق بنر 47 درصد کل تبلیغات آن لاین را تشکیل داده است. در آن زمان که بنر های تبلیغاتی در کشورهای پیشرفته رواج یافته بود، کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دلیل ضعف روابط عمومی در عرصه ی تجارت الکتریک و عدم اطمینان از کارایی این سیستم در رسیدن به اهداف مورد تطر در کشورهای متبوع تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این زمینه نداشتند هرچند کارامدی این سیستم در کشورهای توسعه یافته به اثبات رسیده بود اما با افزایش کاربران اینترنتی ایده ی بازاریابی از طریق اینترنت قوت گرفت تا بدین ئسیله شرکت های مختلف بتوانند محصولات خود را در معرض دید کاربران قرار داده و اقدام به جذب مشتری نمایند.
 

واقعیت مجازی Virtual reality

1واقعیت مجازی Virtual reality
 

واقعیت مجازی

Virtual reality

مقدمه :
واقعیت مجازی که در مقالات علمی به اختصار وی آر نشان داده می شود یک فناوری است که به کاربر امکان می دهد در محیط شبیه سازی شده توسط رایانه قرار گیرد .این محیط در درجه اول محیطی بصری است که به وسیله ی صفحه نمایش رایانه و در برخی موارد تصاویر ویژهی دیگر ایجاد می شود. در درجه ی دوم این محیط می تواند شامل صداهایی هم باشد ( محیط سمعی ) که به وسیله ی گوشی یا بلندگو به کاربر منتقل می شود . در موارد خاص ارتباط از طریق حس لامسه هم امکان پذیر است.در مواردی کاربر قادر است از طریق وسایل عادی مانند کلید و ماوس با محیط ارتباط برقرار کند.حال آن که در مواردی دیگر این ارتباط از طریق وسایلی خاص انجام می شود.
همچنین کاربر در حین ارتباط با محیط مجازی ممکن است از عینک گوشی دست کش و لباس های ویژهاستفاده کند. محیط مجازی ممکن می تواند یک شبیه سازی از محیط واقعی باشد (مقلا در تمرین های رزمی و یا خلبانی) در موارد دیگر  می تواند محیطی خیالی به وجود بیاورد .مقلا در زمینه سرگرمی و بازی های رایانه ای .

واقعیت مجازی  چیست ؟  واقعیت مجازی ، واقعیتی است که تاثیر واقعیت واقعی رادارد،اما دارای شکل اصیل آن نیست. نوعی شبیه سازی یاجایگزین است، اما توانایی وصحت دارد. نزدیک به واقع است و باتوجه به تاثیری که روی افراد دارد عملا واقعی محسوب می شود. یا به تعبیری درباره هر محیطی شبیه سازی شده  که کاربر می تواند فعالانه تجربه کند . تعامل با حواس بشر  واکنشی به ورودی از شخص تقلید جهان واقعی  ساخت دنایی الکترونیکی که واقعی به نظر می آید. واقیت مجازی به صورت تاملی است. ما تصاویر 3 بعدی ایستا نداریم. فیلم نیست .حرکت در جهان است. دستکاری اشیا در جهان است.
امروزه به وجود آوردن محیط مجازی کار ساده ای نیست و این به حاطر محدودیت تکنیکی است که در زمینه ی سرعت پردازش رایانه ها – وضوح تصاویر و پهنای باند مخابراتی وجود دارد. از آن جایی که امروزه تمامی زمینه های ذکر شده به شکل چشم گیری در حال پیشرفت است. پیش بینی می شود که با رفع این محدودیت ها در آینده ای نزدیک ایجاد محیط مجازی و درنتیجه دانش واقعیت مجازی جهش بزرگی را تجربه کند و هزینه ی آن نیز به مقدار زیادی کاهش می یابد.
همچنین با پیشرفت روزافزون نرم افزار های طراحی به کمک رایانه و همچینین پیشرفت سخت افزاری در گرافیک رایانه ای ساخت محیط بصری که معمولا محیطی سه بعدی است روند رو به رشدی را طی می کند.
همان طور که اشاره شد مهمترین بخش محیط مجازی محیط بصری است.در این محیط بصری کاربر در مقابل یک نمایشگر قرار می گیرد.
این نمایشگر دارای یک دستگاه ردیاب است که موقعیت سر کاربر و جهتی که به آن نکاه می کند را ردیابی می کند و این اطلاعات را به طور مداوم به رایانه می فرستد. سپس رایانه تصاویر را پردازش کرده و روی صفحه نمایش می دهد .
در این حالت است که کاربر  احساس می کند در محیطی سه بعدی قرار گرفته و در حقیقت فاصله خود را از اشیا احساس می کند.
در زمینه محیط سمعی پردازشگر به کمک تغییر شدت صداها و نیز تفکیک آن ها بر روی دو گوش کاربر را قادر می سازد که جهت و محل اصوات را احساس کند. پیشرفت در زمینه شبیه سازی حس  لامسه مشکل تر از دو بخش قبل است چرا که ایجاد احساس لامسه کار ساده ای نیست . هرچند به کمک دستکش های خاص و ردیاب حرکت کاربر می تواند با حرکت دادن اشیا اثر آن را در مخیط مجازی مشاهده کند.
 

کاربرد واقعیت مجازی :

ابتدا واقعیت مجازی در ارتش و ناسا در سال های 1960 به عنوان بازیکن اصلی در تاریخ مورد استفاده قرار گرفت. به طور مثال ایده ساترلند و پیشرفته آن را  در  شبیه سازی پرواز استفاده کردند  . اما شسته و رفته واقعیت مجازی چیزی است که امروزه استفاده میشود.

فیزیو تراپی و آموزش –نظامی – علمی – پزشکی – ساخت و ساز- اجرای قانون  و .. از کاربرد های کنونی واقعیت مجازی است.
 
یکی از کاربرد های مهم واقعیت مجازی در علم پزشکی است. در روان پزشکی واقعیت مجازی روشی برای درمان اختلالات روانی افراد محسوب می شود.
یکی از ان موارد  درمان بیماری هراس (فوبیا ) است.فوبیا ترس شدید از جسم و یا وضعیتی خاص است. بیمار با آن که می داند این ترس واقعی نیست دائما دچار اظطرابی است که زندگی عادی او را مختل می کند. این ترس می تواند شامل ترس از فضای باز ارواح خفگی خون ارتفاع و .. باشد.
در درمان پزشک با صحبت کردن با بیمار او را در وضعیتی که از آن وحشت دارد قرارا می دهد.
در درمان جدید با استفاده از واقعیت مجازی مخیطی که بیمار از آن وحشت دارد شبیه سازی می شود و بیمار با علم به این موضوع که این محیط واقعی نیست با قرار گرفتن در آن سعی می کند که با آن خود را وفق دهد و ترس خود را از بین ببرد.
علاوه بر درمان ترس از واقعیت مجازی برای درمان اختلالات روانی دیگر مانند اوتیسم استفاده می شود.
در علوم مهندسی هم از واقعیت مجازی استفاده  میشود.
یکی از موارد قابل ذکر در فرایند ساخت قطعات است. به کمک شبه سازی فرایند ساخت مهندس طراح قادر است تمامی مراحل ساخت را به طور مجازی تجسم کند و از این راه به عیوب احتمالی پی ببرد و به رفع آن ها اقدام کند.
یکی دیگر از کاربرد های واقعیت مجازی در علوم نظامی و رزمی خلبانی و چتر بازی و پرش از ارتفاع می تواند در محیط مجازی شبیه سازی شود.
از آنجا که تمرین واقعی بسیار پر هزینه و خطرناک است واقعیت مجازی بسیار راه گشا است.
همچنین برای تمرین فضا نوردان و قرار دادن آن ها در محیط فضا و شرایط بی وزنی هم استفاده می شود.
از دیگر کاربرد های واقعیت مجازی می توان به بازسازی آثار طبیعی و باستانی اشاره کرد. بعضی آثار به دلیل موقعیت بد مکانی و یا بلایای از بین رفته ان استفاده از واقعیت محازی راه گشا است. نمونه این فعالیت برای ارگ بم و یا تخت جمشید صورت کرفته است.

 

 

 

انواع واقعیت مجازی :

·         دسکتاپ (دیچه ای به حهان)

·         مبتنی بر متن (  Text-Base )

·         تکمیل شده

·         ویدیو نقشه برداری ( video Mapping

 

متن مبتنی بر VR : زمانی که خواننده را از متن به صورت خاص روان مدل از این دنیای مجازی را در سر خود را از توضیحات از افراداشیاء،مکانها.
تقویت VR : ایده گرفتن از آنچه واقعی است و گسترش آن در برخی از راه بدست می آوریم به طوری که کاربر اطلاعات بیشتری از محیط خود.

درون واقعیت مجازی :

·         صحنه های بر روی ریواره بینی

·         محیط زیست واقعی یا شبیه سازی شده

·         کنترل واقعی

·         افراد دیگر


 

 

برنامه های کاربردی :

·         شبیه سازی خطر ناک است – شرایط گران

·         فرماندهی و کنترل – گردشگری مجازی

·         تمرین روشهای درمانی و درمان ترس و پزشکی

·         دیدن ویژگی های پنهان دنیای واقعی

·         تونل باد مجازی

·         تجسم اطلاعات پیچیده

·         معماری

·         تجارت الکترونیک

·         تولید

·         طراحی و مهندسی

·         و تفریح

·         تعهد

·         احساس بخشی از دنیای مجازی

 

معماری به وسیله واقعیت مجازی :

منطقه که در آن واقعیت مجازی دارای پتانسیل فوق العاده ای در طراحی معماری. در حال حاضر در حال ایجاد هستند معماری "راه رفتن ، throughs" که اجازه می دهد مشتریان و طراحان سؤال از خانه ها و ساختمان های اداری ، در داخل و خارج ، قبل از آنها ساخته شده است. با واقعیت مجازی ، طراحان تعاملی می تواند ساختمان قبل از ساخت و ساز آغاز می شود تست

پزشکی و واقعیت مجازی :

محققان با استفاده از فن آوری واقعیت مجازی برای ایجاد تصاویر 3 بعدی سونوگرافی برای کمک به پزشکان تشخیص و درمان نقص مادرزادی قلب
 در کودکان استفاده میکنند. کاربرد پزشکی VR در ابتدا توسط هیات پزشکی نیاز به تجسم داده های پیچیده پزشکی ، به ویژه در حین عمل جراحی و برای برنامه ریزی عمل جراحی تحریک شده بود ، و برای آموزش و پرورش و آموزش پزشکی.

 

آموزش به وسیله واقعیت مجازی :
Show romanization

ایالات متحده : نظامی آن را به عنوان simulators پرواز برای آموزش خلبانان استفاده می شود.
ملی هوانوردی و فضا دولت (ناسا) استفاده از فن آوری VR برای ساخت مدل از تلسکوپ فضایی هابل (هابل). در ماه سپتامبر ، سال 1993 ، حدود 100 عضو تیم ناسا پرواز هابل دریافت بیش از 200 ساعت آموزش با استفاده از VR...

 

 

 

ابزار ها  و دستگاه ها:

ابزار نمایش دهنده نصب شده روی سر

 

همانطور که در شکل مشاهده می کنید این ابزار برای اولین بار یک تجربه خاص را ایجاد کرد. ایوان و ساترلند این نوع نمایش استریو را در سال 1965 نشان دادند .

بوم دیگر دستگاه ای بود که همراه یک صفحه نمایش برجسته برای واقعیت مجازی پدید آمد. پرده ها و سیستم های نوری در یک جعبه است که به چند لینک بازو متصل مستقر می باشد.


 

 

 

غار خودکار محیط مجازی :

اتاق با دستگاه ها و دوربین هایی که در دیوارها ، کف و سقف  وجود دارند. کاربر یک عینک شاتر برای گرفتن یک نمای 3 بعدی از جهان و محیط خارج در این محیط قرار می گیرد. کاربر قادر به حرکت و کنترل محیط با نوعی از سازو کار ورودی می شود.

 

زبان مدلسازی واقعیت مجازی  ( VRML)  :

توسعه مداوم زبان مدلسازی واقعیت مجازی در وب اغلب هیجان انگیز است. علاوه بر این در HTML یا همان زبان نشانه گذاری ابر متن که یک ابزار استاندارد برای تالیف و ایجاد صفحات خانگی است . VRML   یک دنیای 3 بعدی با لینک یکپارچه در تاریخ وب فراهم می کند.

صفحات خانگی به فضا های خانگی تبدیل می شوند .

 

مشخصات  VRML :

وی آر ام ال مثل زبان های برنامه نویسی مانند  C++  یا جاوا نیست. وی آر ام ال بیشتر شبیه به  HTML است  ( البته رویه ای بیشتر ) .

فرمت های فایل ها در ان بیشتر شامل قابل خواندن بودن توسط انسان و قابل ویرایش مانند اسکی است.

فرصت های شغلی :

سویس فدرال و انستیتو تکنولوژی  EPEL  در آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری برای دانشجویان دکترا و پست دکترا در زمینه های انیمیشن – واقعیت مجازی – چشم انداز و کامپیوتر  کار آفرینی کرده است. انتخاب افراد در هر یک از فیلد های زیر صورت می گیرد .

کنترل حرکت از شخصیت های مجازی – حرکت شناسی – دینامیک و رکورد این حرکات صورت می گیرد.

تغییر شکل بدن انسان

مدل پارامتری انیمیشن با تجزیه و تحلیل ویدیو

تعامل میان انسان و اشیا مجازی در چارچوب واقعیت و آرگومان ها

 

 

بم و منظر فرهنگی آن در واقعیت مجازی :

بعد از زلزله سال 2003 و تخریب وسیع ار میراث فرهنگی بم در ایران بازسازی ویرانه های ارگ بم تبدیل به یک وظیفه مهم برای کارشناسان شد.

در فاز اول پروژه به منظور توسعه مدل 3 بعدی مطالعات زیادی در اجزای ساختاری ارگ بم صورت گرفت. که این اجزا شامل دروازه اصلی و بازار و میدان مذهبی مسجد خانه ها کلبه موقتی  و ... بود.
Show romanization

 تلاش های زیادی برای ساخت مدل های 3D صورت گرفت که این تلاش ها توسط تیم طراحی مدلهای 3D  که از ژاپن دانشگاه Waseda و تیمی از شرکت Raaz و تیمی از معماری در ایران از دانشگاه تهران ساخته شد.

 


 


 

یک نتیجه گیری از پیشرفت واقعیت مجازی که می توانیم داشته باشیم با توجه به قانون مور است که درآن پیشرفت تکنولوژی در هر 18 ماه 2 برابر می شود با این فرض می توانیم بگوییم که واقعیت مجازی در سال 2037 در خانه های ما و به طور عومی گسترش می یابد.

تعامل با حواس :

چشم : اثر سایه ها – 3 بعدی – رئالیسم بصری

صدا : صدای فراگیر – ساب ووفر – و سیستم های صوتی و ...

تماس : بازخورد لمسی و باد و سوختن و لاستیکی و ...

تعامل با بدن :

دستگاه های واقعی

حرکت در محیط زیست و محیط مجازی

تعامل و کنترل اشیا

باخورد سریع و انجام آزمایشات

واقعیت مجازی چه می تواند باشد ؟ واقعیت مجازی در واقع درباره هر محیط شبیه سازی شده می تواند اطلاق گردد.

تکنولوژی واقعیت مجازی :

عینک های سه بعدی

تلفن های همراه شخصی

MOTION CAPTURING

Tracking/ no tracking

و سیستم های کاملا محصور

 

تاریخچه واقعیت مجازی :  واقعیت مجازی با ایده فراگیر صدا برای چشم شروع شد و نه با کامپیوتر ها !

در واقع در ابتدا این موضوع مطرح شد که چرا بیننده که با 18 % از میدان بیننده از دید در 2 بعد استفاده کنیم وقتی که می توانیم 100 % در 3 بعد را استفاده کنیم.

و این ایده ها در سال 1966 اجرایی شد. واقعیت مجازی به عنوان یک ایده از فیلمبردار به نام هیلینگ مورتون در سال 196 آمدو قصد آن بیشتر کاربرد پولی داشت اما  و بعد توسط ساترلند از حالت پولی خارج شد و ادامه یافت تا  به گونه ای انقلاب ساترلند لقب گرفت. ارتش از ایده ساترلند خوشش آمد و او را کمک کرد تا آن را گسترش دهد. بعد از ارتش ناسا  از این ایده استقبال کرد در دهه 60 الی 70 .

ما در ماشین هیلینگ دوربین ها را داریم در صورتی که در ایده ساترلند ما سی آر تی – گرافیک و شتاب دهنده و تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را داریم.

 

 

 

 
Year
Person(s) Responsible
Why it was important
1965
Ivan Sutherland
The beginnings of VR
1977
Dan Sandin, Richard Sayre and Thomas Defanti
Interaction through body movement
1982
Bonnie MacBird (Writer)
The first computer- generated movie
1983
Myron Krueger
First virtual environment
1984
William Gibson (His assistant)
The term 'Cyberspace'
1987
Michael Piller (Writer)
The Holodeck, idea of immersive VR
1992
Stephen King (Official Website)
A look at the possible negative side of VR
1995
Silicon Graphics
Virtual Reality Modeling Language
1999
Larry and Andy Wachowski
Virtual Reality movie grosses $750M worldwide

 

پیشرفت های بیشتر :

نسل جدید سیستم های با سرعت پردازش بالاتر

سیستم های همزمان طراحی وایرفریم

سیستم های ورود و خروج لغات با سنسورهای تشخیص 3 بعدی موقعیت و تشخیص فعالیت

اما ما از واقعیت مجازی  چیزی که  در حال حاظر داریم  این است که ما سیستم های کامپیوتری داریم با قابلیت واکنش و  تولید شبیه سازی هر محیط زیست و محیط خارجی و دنیای واقعی .

 

آینده واقعیت مجازی :

آینده تنها محدود فناوری به وسیله و طریق پیشرفت تکنولوژیکی است.

 

عناصر اصلی واقعیت مجازی  عبارتند از :

·         دنیای مجازی  - Virtual World

·         غوطه وری   -   Immersion

·         بازخورد حسی  -  Sensory Feedback

·         تعامل  -  Interactivity

 

ابزارهای تولید دنیای مجازی :.

·         زبان مدلسازی واقعیت مجازی: VRML : Virtual Reality Modeling Language

·         X3D: جانشین VRML باتعریف و انتشار اطلاعات سه بعدی بر روی وب

·         نرم‌افزارهای گرافیکی

·         نرم افزار های نمایش  دنیای مجازی
 

  (VRML Virtual Reality Modeling Language) یا زبان مدل سازی واقعیت مجازی است.  در انجمن حرفه‌ای گرافیک کامپیوتری  برای ایجاد یک برنامه جلوه ویژه برای دنیای انیمیشن سه بعدی تعاملی در وب فعالیت می‌کردند و موتور محرک این کار زبان VRML بود .
 
نتیجه گیری :
آینده ی واقعیت مجازی به طور دقیق مشخص نیست و هیچ کس نمی داند که آینده این علم به کجا می رود.
برخی بر این باورند که با پیشرفت شبیه سازی و کاهش هزینه ی آن دیگر کسی میل بع ترک دنیای خیالی خود نخواهد کرد و بنابر این شاید این پدیده آخرین اختراع بشر باشد اما باید پذیرفت که واقعیت مجازی در زندگی بشر وارد شده و به طرز خیره کننده ای در حال پیشرفت است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ایده ای موفق برای شروع کسب و کاری موفق

ایده ای موفق برای شروع کسب و کاری موفق
اما قبل از این که شروع کنیم اجازه دهید یک نکته را روشن کنیم:افراد همیشه از جمله ی وقت خوبی برای عملی ساختن ایده ای که برای شروع کسب و کار خود دارند،متعجب هستند.حقیقت این است که هرگز یک زمان بد برای راه اندازی یک کسب و کار وجود ندارد.این موضوع واضح است چراکه هوشمندانه ترین زمان راه اندازی یک کسب و کار در زمان های اقتصادی قوی است.انسان پول دارد و به دنبال راهی برای خرج کردن آن است.اما راه اندازی کسب و کار در شرایط و زمان های دشوار و نامشخص اقتصادی میتواند هوشمندانه تر باشد!

آنجا که افراد تمایل دارند تا در شرایط سخت کار خود را شروع کنند مسلما کسب و کار جدید شما شانس بهتری برای جلب توجه دارد در شرایط سخت خواهد داشت و با توجه به ایده ای که دارید،در یک شرایط ضعیف اقتصادی اغلب تجهیزات و یا حتی کل کسب و کار به فروش میرسد که قیمت های مقرون به صرفه ای برای آنها در نظر گرفته میشود.

هرشخصی موانع مربوط به خود را دارد،چیزهایی که از آنها فرصت برداشتن اولین و مهمترین گام ها را میگیرد.بیشتر افراد از شروع کردن میترسند، ترس از اینکه ممکن است  ناشناخته بمانند یا شکست بخورند و یا حتی به موفقیت برسند.

بعضی از افراد به شدت در اشتباه هستند و فکر میکنند که باید همه چیز را از صفر شروع کنند و فکر میکنند باید با چیزهایی پیشرفت کنند که قبلا توسط هیچکس انجام نشده است،مثلا یک اختراع جدید یا خدماتی منحصر به فرد.

اکثر افراد شروع کننده یک کسب و کار باید بدانند که  نباید با چیزی کار خود را شروع کنند که تاکنون هیچ کس درباره ی آن حرفی نشنیده است،ولی به جای این محصول جدید،این سوالات را درباره ی محصولی که در نظر دارید پاسخ دهید:«چطور میتونم این محصول رو ارتقاء بدم؟» یا «میتونم بهتر و متفاوت تر از افراد و گروه هایی که روی این محصول کار کرده اند عمل کنم؟»یا سوالی ساده تر،«آیا سهمی از بازار وجود دارد که دست نخورده باقی مانده باشد و توسط کسب و کارهای دیگر برداشته نشده باشد؟»

خون را در رگ به جریان در آورید

چگونه پروژه ایده دادن را شروع میکنید؟اول از همه یک برگه کاغذ بردارید و بالای آن بنویسید« چیزهای مربوط به من»،5 تا 7 چیز درباره ی خودتان را لیست کنید،چیزهایی که دوست دارید انجام بدهید یا واقعا در آنها مهارت دارید،چیزهای شخصی.لیست شما باید شامل این موارد باشد:من واقعا با مردم رابطه خوبی دارم،بچه ها را دوست دارم،عاشق خواندن هستم،عاشق مشتریان هستم،عاشق اعداد هستم،من به خوبی با مفاهیم بازاریابی آشنا هستم،من حل کننده تمام مشکلات هستم.» فقط هرچه به ذهنتان می آید روی برگه بنویسید.نیاز نیست که احساسی بوجود بیاورد.

حالا در یک طرف دیگر از کاغذ چیزهایی را لیست کنید که فکر میکنید در آنها مهارتی ندارید و دوست ندارید که آنها را انجام بدهید.ممکن است که شما واقعا مفاهیم بازاریابی را به خوبی بدانید و با آنها آشنا باشید ولی علاقه ای به ملاقات کردن افراد ندارید یا اینکه بچه ها را دوست نداشته باشید یا تمایلی به بحث های عمومی ندارید و نمیخواهید مسافرت کنید.فکر خود را به آنها مشغول نکنید و فقط افکار خود را بنویسید.وقتی که تمام شد از خودتان بپرسید:اگر 3 تا 5 محصول یا خدمت وجود داشت که در زندگی شخصی من تأثیرگذار بود و باعث بهتر شدن زندگی من میشد،این محصولات میتوانستند چه چیزهایی باشند؟

این زندگی شخصی شما به عنوان یک مرد،زن،پدر،مادر،همسر،پدر بزرگ،یا هر وضعیتی که ممکن است داشته باشید،تعیین کنید که چه محصول یا خدمتی ممکن است زندگی شما را آسان تر و شادتر سازد یا اینکه برای شما موثر تر و کارآمدتر واقع شود و یا اینکه به سادگی بتوانید توسط آن زمان بیشتری از عمر خود را صرفه جویی کنید.

در مرحله بعدی از خودتان سوالات مشابهی درباره ی زندگی کاری خود نیز  بپرسید.مثلا درباره ی چیزهایی که درباره ی زندگی کاری خود دوست دارید یا دوست ندارید یا صفاتی در مورد خودتان که افراد آنها را دوست دارند یا نه.




در نهایت از خود بپرسید که چرا به دنبال شروع یک کسب و کار هستید و بعد از اینکه انجام شد نگاهی به الگویی که ایجاد شده است بیندازید.(به عنوان مثال یک کسب و کار به مهارت هایی که دارید و کارهایی که به آنها علاقه مند هستید نیاز دارد.)

آنها تحویل داده شد

در اینجا داستانی درباره ی شروع یک کسب و کار وجود دارد که مثال بزرگی از دیدن یک نیاز و برطرف کردن آن است.سالها پیش در ارواین،کالیفرنیا،یک جامعه برنامه ریزی شده،رستوران های فست فود زیادی در مناطق اداری و کسب و کارها وجود داشت که اکثرا از میان شهر عبور میکردند .2 مرد جوان در ارواین متوجه شدند که وضعیت خریداری ناهار بسیار خسته کننده شده است و انتخاب های مقرون به صرفه ای وجود داشت،مراکز توزیع غذای متعددی در این راستا وجود داشت و پارکینگ ها واقعا کوچک بود و صف منتظران وحشتناک! یک روز که آنها به مشکل خود فکر میکردند یکی از آنها گفت بهتر نیست افرادی را برای رساندن غذاها استخدام کنیم؟بنابراین چراغی روشن شد و بعد آنها چیزی را انجام دادند که اکثر افراد به آن فکر نکرده بودند و ایده خودشان را عملی کردند انجام دادند و بطور تصادفی کسب و کار تحویل رستوران را شروع کردند.

بنابراین این دو کارآفرین جوان توانستند براساس نیاز موجود در منطقه خود به موفقیت برسند.این یک راه برای بدست آوردن ایده است.به صدای درون خود(همکاران خود،خانواده و همسایه هایتان) در مواقع نا امیدی گوش کنید.فرصت ها برای همه وجود دارد شما فقط باید به دنبال آنها بگردید.اگر مغز شما همیشه در حالت ایده دادن تنظیم است پس برای ایده های زیادی که به سرتان می آیند دورو بر خود را نگاه کنید یا اینکه درباره ی آنها مطالعه کنید.برای مثال اگر مقاله ای درباره ی کاهش ساعات انتظار برای ناهار خوانده اید،و افکار کارآفرینانه به مغزتان رخنه کرده باشد با خود میگویید:وای شاید این فرصت برای من هم وجود داشته باشد پس باید درباره ی آن تحقیق کردن را شروع کنم.
لحظات الهام‌بخش

از هرجایی می‌توان الهام گرفت. یک نمونه از داستان‌های کلاسیک درباره شروع یک تجارت را باهم می‌خوانیم : تا حالا شده به خاطر دیر برگرداندن یک فیلم، مجبور به پرداخت مبلغ اضافه‌ای شوید؟ شرط می‌بندم به فکر راه‌حلی برای این مسئله نیفتاده‌اید.  ولی وقتی «رید هاستینگز» مجبور شد مبلغ بالای 40 دلار جریمه دیرکرد بدهد، به‌جای عصبانی شدن، از این جریمه الهام گرفت. هاستینگز پیش خودش فکر کرد : «چرا مراکز اجاره فیلم مانند باشگاه‌های سلامتی کار نمی‌کنند؟  یعنی به این صورت که چه کم از باشگاه استفاده کنی چه زیاد، باید مبلغ یکسانی بپردازی.» از این فکر بود که سایت  Netflix.com، یک سرویس آنلاین اجاره دی‌وی‌دی به وجود آمد. از زمان آغاز به کار در سال 1999 نت‌فلیکس با درآمدی بالغ‌بر 3/1 میلیارد دلار تبدیل به یک تجارت بزرگ‌شده است.

رسیدن به یک ایده می‌تواند به‌سادگی گوش ‌به‌ زنگ بودن برای پیدا کردن جدیدترین تجارت‌های پردرآمد باشد؛ همیشه از این نوع تجارت‌ها وجود دارد. خیلی از کارآفرینانِ محلی با آوردن ایده‌ای مانند کافی‌شاپ‌های استارباکس به شهر خودشان و گسترش تجارت خود ازآنجا، میلیون‌ها دلار پول درآورده‌اند. مثل کافی‌شاپ کاریبو که از شهر مینیاپولیس کار خود را آغاز کرد. پایه‌گذاران آن در سال 1990 چیزی را که خودشان «لحظه اوه!» توصیف می‌کنند داشتند و دو سال بعد تجارتی را به وجود آوردند که اکنون دومین شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در کشور است. دیگر کارآفرینان درزمینهٔ کافی‌شاپ ترجیح دادند که کارشان را محدود به شهر خود بکنند.

از مشاغلی که قبلاً انجام‌شده و موفقیتشان ثابت‌شده هم چشم‌پوشی نکنید. تجارت‌های پردرآمد اغلب به‌صورت دوره‌ای رونق می‌گیرند. مثل باغبانی. در چند سال اخیر محصولات و مواد اولیه باغبانی رونق بالایی داشته‌اند، ولی کسی باغبانی را یک تجارت قرن بیست و یکی به‌حساب نمی‌آورد.

به‌بیان‌دیگر، شما می‌توانید هر ایده‌ای را انتخاب کرده و با توجه به زمان و جامعه خودتان آن را تغییر بدهید، و خلاقیت خودتان را نیز به هر ایده‌ای اضافه کنید. درواقع، تغییر دادن یک ایده انتخابی نیست بلکه اگر می‌خواهید تجارت موفقی داشته باشید ضروری است. نمی‌توانید همینطوری یک ایده را بردارید، اجرایش کنید و بگویید : «خب این هم از این!» جدا از رستوران‌های مک‌دونالد یا ساب‌وی یا تجارت‌های شعبه دار دیگر ازاین‌دست، مشاغل خیلی اندکی وجود دارد که با تمام سلیقه‌ها همخوانی داشته باشند.

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه مشخص کنید ایده شما در جامعه‌تان موفق می‌شود یا نه، صحبت کردن با افرادی است که می‌شناسید. اگر یک ایده تجاری است با همکارانتان صحبت کنید. ایده‌های شخصی را با خانواده یا همسایگانتان در میان بگذارید. از اینکه مردم ایده‌تان را بدزدند، نترسید. درواقع اصلاً امکان چنین چیزی وجود ندارد. فقط درباره ایده کلی‌تان حرف بزنید، لازم نیست تمام جزئیات را هم بگویید.

 

فقط انجامش دهید!

امیدوارم تا الآن، فرآیند مشخص کردن اینکه چه شغلی برایتان مناسب است، دست‌کم تا حدی روشن‌شده باشد. به این نکته هم توجه کنید که آغاز کردن یک شغل، کار آن‌چنان شاقی هم نیست. خیر، آغاز کردن یک شغل کار آسانی نیست ولی به آن اندازه که خیلی از مردم فکر می‌کنند هم پیچیده یا ترسناک نیست. این کار یک فرآیند گام‌به‌گام و معمولی است. پس گام‌به‌گام پیش بروید. گام اول : بفهمید که چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید. زمانی که به یک ایده رسیدید، با بقیه صحبت کنید تا بفهمید آن‌ها چه فکری می‌کنند. این سؤال را بپرسید : «شما این را می‌خرید و یا از این استفاده می‌کنید؟ و چقدر حاضرید برای آن پرداخت کنید؟»

این را هم به یاد داشته باشید که خیلی از اطرافیانتان، شمارا به دنبال کردن سفر کارآفرینی‌تان تشویق نخواهند کرد (حتی بعضی از آن‌ها دلسردتان هم خواهند کرد). بعضی از آن‌ها، این را به شما می‌گویند که قلبا صلاح خود شمارا می‌خواهند و فقط می‌خواهند که شما واقعیت شرایط را بدانید. بعضی‌ها به شهامتتان حسادت می‌کنند، بعضی‌های دیگر هم از اینکه واقعاً جرئت انجام چنین کاری رادارید از شما متنفر می‌شوند. نمی‌توانید اجازه بدهید این مخالفان، دلسردتان کنند و سفر شمارا حتی قبل از اینکه آغازش کنید متوقف کنند.

درواقع، وقتی به یک ایده تجاری رسیدید، مهم‌ترین خصوصیتی که به‌عنوان یک کارآفرین به آن نیاز دارید چیست؟ ثبات قدم. وقتی تصمیم می‌گیرید تجارت خودتان را آغاز کنید، خیلی بیشتر از سابق «نه» خواهید شنید. نباید از این بابت ناراحت شوید، باید به فراتر از «نه» برسید و به سراغ نفر بعدی بروید... چراکه سرانجام به جواب «بله» هم خواهید رسید.

یکی از معمول‌ترین هشدارهایی که خواهید شنید در مورد ریسک کردن است. همه به شما خواهند گفت که به راه انداختن تجارت خودتان ریسک بزرگی است. البته که آغاز یک تجارت ریسک بزرگی است ولی چه‌کاری در زندگی ریسک نیست؟ به‌علاوه میان ریسک‌های احمقانه و ریسک‌های حساب‌شده تفاوت زیادی وجود دارد. اگر با دقت کاری را که می‌خواهید انجام دهید در نظر گرفته‌اید، وقتی نیاز دارید از بقیه کمک بگیرید و هیچ‌وقت دست از سؤال پرسیدن برندارید، به‌این‌ترتیب می‌توانید از میزان ریسک خود بکاهید.

نمی‌توانید اجازه دهید شبح ریسک، پیشرفت کردن شمارا متوقف کند. از خودتان این را بپرسید : «واقعاً دارم چه ریسکی می‌کنم؟» و ریسک خودتان را ارزیابی کنید. دارید از چه چیزی دست می‌کشید؟ اگر اوضاع خوب پیش نرفت چه چیزی را از دست می‌دهید؟ روی چیزی که از عهده از دست دادنش برنمی‌آید، ریسک نکنید. روی خانه‌تان، خانواده‌تان و سلامتی‌تان ریسک نکنید. از خودتان این را بپرسید : «اگر این کار خوب پیش نرود، آیا وضعم ازآنچه الآن هست بدتر خواهد بود؟» اگر تمام چیزی که باید از دست دهید مقداری زمان، نیرو و پول است پس به‌احتمال‌زیاد ارزش ریسک کردن را دارد.

مشخص کردن اینکه می‌خواهید چکار کنید تازه گام اول است. هنوز کلی تکلیف دارید که باید انجام دهید و کلی تحقیق پیش روی شماست. خریدن این کتاب، اولین گام هوشمندانه است. مهم‌تر از همه : یک کاری انجام دهید. سال‌به‌سال دست روی دست نگذارید و بگویید :

«امسال، سالی است که می‌خواهم تجارت خودم را آغاز کنم.» امسال را تبدیل به سالی کنید که واقعاً در آن تجارت خودتان را آغاز می‌کنید.