بازاریابی ایمیلی چیست؟
ازاریابی ایمیلی در اصل به معنای ساخت یک ارتباط است، ارتباطی که در نهایت منجر به اتفاق اتفادن رویدادی میشود که شما برای آن برنامه ریزی کردهاید (مثلاً فروش یک کالا). اما ابزار این ارتباط چیست؟ ابزار این ارتباط ایمیل یا رایانامه است که به عنوان یک خط ارتباطی بین شما و مخاطب شماست.
در هر زمینهای، زمانی که استفاده از یک وسیله رو به فزونی گذاشت، هجوم به سمت آن برای بهره بردن از آن هم زیاد خواهد شد. با توجه به استفادهی بسیار زیاد از ایمیل، شاید این یک مورد خوبی برای کسانی باشد که میخواهند بازاریابی الکترونیکی را تجربه کنند و مطمئناً هم اگر به طرز درست و صحیح اقدام کنند موفق خواهند بود.
در اصطلاح فنی، بازاریابی ایمیلی به ارسال نامه به صورت الکترونیکی در یک وسعت زیاد به تعداد زیادی کاربر رایانامه است که معمولاً از علاقه آنها با خبر هستیم. یعنی یک بازاریاب نمیتواند به تودهای از افراد که نمیداند آیا آنها میخواهند از او نامهای را دریافت کنند یا خیر، ارسال نامه داشته باشد. که در این صورت این فرد اقدام به ارسال هرزنامه کرده است و غیر قانونی و غیر اخلاقی است.
اما خیلی اوقات لازم است که مثلاً با مشتریهای قدیمی و کسانی که کسب و کار ما را میشناسند، بوسیله ایمیل رابطهای برقرار کنیم که منجر به فروش یک کالای دیگری شود. اینجاست که اهمیت بازاریابی با ایمیل آشکار میشود.
زمانی که شما میخواهید ایمیلی را ارسال کنید، باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید و ببینید آیا دریافت کنندگان نامهی شما به آن چیزی که شما برایشان میفرستید علاقه ای دارند یا خیر. در این صورت است که علاوه بر افزایش کیفیت بازاریابی شما، کسی را هم از کار خود آزرده نکرده اید. برای برقراری یک ارتباط قوی باید به علاقه کسانی که میخواهید برایشان نامهای ارسال کنید، توجه ویزهای نمایید.
از اصولی که بر این مبنا باید در بازاریابی خود استفاده کنید، گذاشتن یک پیوند در نامههای خود برای حذف اشتراک آنهاست. کسانی که نامهی اول شما را دریافت میکنند، شاید دیگر نخواهند از شما نامهی دیگری داشته باشند. پس بهتر است با کلیک بروی لغو عضویت، درخواست کنند از شما نامهای دریافت نکنند. در غیر این صورت، اگر نامه ها به صورت توده ای و اجباری ارسال شوند، مطمئن باشید که فروشی نخواهید داشت و برای بلند مدت کسب و کار خود را بد نام میکنید.
شما در نامه هایی که ارسال میکنید، باید به عوامل زیادی توجه کنید تا توجه کاربران را به خود معطوف کنید. مراحل کار از علاقه مند شدن برای کلیک بروی ایمیل شما شروع میشود. آنها اول باید با دیدن عنوان و فرستندهی نامه، علاقه مند به موضوع نامهی شما شوند. پس از آن، باید با استفاده از فنون مختلف اقدام به جلب نظر آنها در متن یا گرافیک نامه کنید. این کار باعث میشود که در نهایت آنها کاری را که شما میخواهید را انجام دهند.
هدف بازاریابی ایمیلی
همیشه در بازاریابی ایمیلی هدف فروش محصول نیست. خیلی اوقات شاید اولویت کار شناخت علامت تجاری یک شرکت یا سازمان به عموم باشد که به صورت بازه زمانی بلندمدت باعث افزایش سود میشود. شاید شما با ارسال نامههای تودهای قصد عضویت در خبرنامه سایتتان را داشته باشید. که این مورد هم جزء موارد غیر مالی است. یا حتی با این کار خواستار افزایش بازدید سایت یا وبلاگ هستید. چیزی که مشخص است، این است که برای ارسال نامه در بازاریابی ایمیلی باید به هدف کار خیلی دقت کرد. اولین گامی که در این کار بر میدارید، تعیین هدف باشد. شما باید بدانید که از انجام این کار چه چیری میخواهید عاید شما شود.
پس از آن باید از ابزار مناسب استفاده کنید. امروزه اسکریپت و برنامههای تحت وب و تحت میز کار بسیاری برای امر بازاریابی ایمیلی وجود دارد که البته شاید خیلی از انها هم رایگان نباشند. ولی شما باید گزینهای را انتخاب کنید که به درد کار شما میخورد. البته حرفهای بودن آن برنامه بازاریابی هم بسیار مهم است که از نکات ظریف و حساس بازاریابی تبعیت کند. در این سایت تعدادی از آنها معرفی میشود.
لیست ایمیل
به جمع آوری آدرسهای ایمیل برای ارسال نامه های تبلیغاتی، ساخت لیست ایمیل می گویند. این اولین کاری است که باید انجام دهید. البته اگر شما بازاریابی ایمیلی خود را به یک شرکت دیگر بسپارید، آنها این کار را از قبل انجام داده اند. بهترین روش جمع آوری یک فهرست بلند والای ایمیل، استفاده از علایق اشخاص است که این کار سبب تقدیم نشانی ایمیل آنها به صورت داوطلبانه میشود.
زمانی که یک سایت راه اندازی میکنید، بهتر است در آن قسمتی را قرار دهید تا آنها در خبرنامه شما عضو شوند و محصولات و مقالات شما را در ایمیل خود دریافت کنند. بدین صورت آنها به صورت داوطلبانه از شما درخواست ایمیل کردهاند. حال شما میتوانید از ای فهرست ایمیل به درستی استفاده کنید.
ارسال ایمیل انبوه
مفهوم ارسال ایمیل انبوه به این معنی نیست که شما به هر تعداد که دوست داشتید و به هر کسی که خواستید ایمیل بفرستید. این کار علاوه بر غیر اخلاقی بودن، سبب خراب شدن وجه حرفهای شما هم میشود. شما باید ارسال را به صورت هدفمند انجام دهید و همانطور که گفته شد، تا جایی که امکان دارد، امکان لغو عضویت را در نامههای خود قرار دهید. هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی به صورت اجباری ایمیل های تبلیغاتی شما را دریافت کند و چند تا فحش هم به شما بدهد.
برای ارسال میتوان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. حتماً تا به حال بسته های ارسال ایمیل و نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی بسیاری را دیدهاید و اطلاعاتی در این باره کسب کرده اید. باید گفت، شما حتماً باید به کارایی آن اطمینان حاصل کنید و اصول اساسی را هم در نظر بگیرید.
عوامل موفقیت در بازاریابی ایمیلی
خیلی از عوامل هستند که به شما در موفقیت ایمیل مارکتینگ کمک میکنند. باید به آنها توجه کنید. مثلاً در نامهی شما باید حتماً به جذاب و سبک بودن آن توجه کنید. اگر نامه ای که میفرستید، بی کیفیت و دارای اشتباهات املایی و دستور زبانی بسیاری باشد، چطور انتظار دارید که دریافت کننده به حرفه ای بودن شما شک نکند!
این یک یک مورد بود که باید در بازاریابی ایمیلی در نظر میگرفتید. شما باید به عنوان یک بازاریاب به آمار و ارقامی که از این کار بدست میآورید هم توجه کنید. با توجه به این آمار و ارقام است که میتوانید فروش خود را در هر بار بالاتر از قبل ببرید. اگر الان از یک قالبی استفاده میکنید که باعث کاهش تعداد باز شدن نامه ها توسط خوانندگان شد، شما باید به این مورد توجه کنید که مواردی که در این قالب استفاده شده است، اصلاً جذاب و کارا نمی باشد و شما باید از یک قالب و طرح رنگ بندی دیگری استفاده کنید. این یک نمونه از استفاده آمار و ارقامی بود که معمولاً میتوانید با همان نرم افزار ارسال کننده ایمیل بدست آورید.
در نهایت برای شروع ما به شما آموزشهایی را پیشنهاد میکنیم که سبب افزایش اطلاعات شما در زمینه بازاریابی میشود. بهتر است اول کار، با تمام فنون آشنا شوید و یادگیری را از همین جا شروع کنید. این سایت به شما محصولات خوبی را برای بازاریابی ایمیلی به شما توصیه میکند که سعی شده است کالاها از اعتبار و کیفیت خوبی برای شما برخوردار باشد. برخی از کالاها آموزشی هستند که شدیداً توصیه میشود قبل از شروع کار ایمیل مارکتینگ از آنها استفاده کنید. برخی دیگر ابزارهای ارسال ایمیل گروهی اند، که روی هم رفته باعث افزایش فروش و موفقیت شما در امر بازاریابی میشوند.