هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

روانشناسی مصرف‌کنندگان در دوران رکود

148روانشناسی مصرف‌کنندگان در دوران رکود روانشناسی مصرف‌کنندگان در دوران رکود

در دوران پرزرق‌وبرق رفاه و اوج اقتصادی، ممکن است بازاریاب‌ها فراموش کنند که افزایش فروش تنها متاثر از تبلیغات مناسب و محصولات جذاب نیست و خریدها مبتنی بر درآمد، احساس اطمینان در مورد آینده، اعتماد به کسب‌وکار و اقتصاد و پذیرش سبک زندگی و ارزش‌هایی که مصرف را تشویق می‌کند، به انجام می‌رسد.

اما با تمام این محاسبات، رکود حاضر در دنیا پس از رکود بزرگ (1930) تاکنون، بی‌سابقه بوده است. موج اخبار بد اقتصادی در کشورهای مختلف، موجب از بین رفتن اعتماد و قدرت خرید شده و مشتریان را به تنظیم رفتارشان براساس روش‌های پایه‌ای و شاید مداوم و باثبات، سوق داده است. در دو یا سه دهه گذشته در غرب، بازاریاب‌ها با ارائه تعریف یک زندگی خوب از لحاظ مادی، مصرف‌کنندگان را به زندگی فراتر از نیازهایشان ترغیب می‌کردند. در دوران ذوب شدن یخ‌های بی‌اعتمادی، مصرف‌کنندگان با حجم بالایی از صورتحساب‌ها و درآمدهای ثابت یا رو به کاهش مواجه می‌شوند. در همین حال، رسوایی‌های شرکت‌ها، شکست‌های مالی، ورشکستگی در حوزه‌های مسکن و بیمه و پرداخت مالیات مشاغل، بر بی‌اعتمادی مصرف‌کننده و تردید مدیران بازاریابی، افزوده است. جای تعجب نیست که در ژانویه سال 2009، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا به کمترین حد خود از سال 1967 می‌رسد.این عوامل مرکب، نه تنها در زمان رکود بلکه، در دوران بازسازی که بالاخره از راه خواهد رسید، موجد چالشی عمیق برای شرکت‌ها است. اولین اقدام بازاریابان و مدیران، باید درک و تشخیص بخش‌بندی جدید مشتریان در دوره رکود باشد. معمولا بازاریاب‌ها براساس عوامل جمعیت‌شناختی (مثلا بالای 40 سال یا طبقه متوسط درآمدی و...) یا سبک زندگی (سنتی، مدرن و...) به بخش‌بندی بازار می‌پردازند. ممکن است چنین بخش‌بندی‌هایی در دوران رکود، به اندازه بخش‌بندی بازار براساس عوامل روانشناسی حاصل از عکس‌العمل‌های هیجانی- احساسی مصرف‌کنندگان به محیط اقتصادی، کارآیی زیادی نداشته باشد.
مشتریان در چهار گروه روانشناختی جای می‌گیرند
گروه مصرف‌کنندگان «ترمزکرده» احساس می‌کنند که بسیار صدمه‌پذیر بوده و به لحاظ مالی در سخت‌ترین وضعیت به‌سر می‌برند. این گروه تمامی مخارج خود را کاهش می‌دهند، به تعویق می‌اندازند، حذف می‌کنند یا با چیزهای دیگر جایگزین می‌کنند. گرچه مصرف‌کنندگان با درآمد پایین، نوعا در این بخش قرار دارند، اما مصرف‌کنندگان دارای درآمد بالا نیز ممکن است در این طبقه قرار بگیرند، به خصوص اگر شرایط بهداشتی، سلامتی و درآمدی، بدتر شده باشد.گروه مصرف‌کنندگان «آسیب‌دیده، ولی صبور» دارای قدرت بازسازی خویش بوده و در مورد تحولات در درازمدت خوشبین هستند، اما نمی‌توان در مورد توانایی آنها برای حفظ استاندارد زندگی خود در کوتاه‌مدت، مطمئن بود. آنها همانند گروه «ترمزکرده»، در تمامی زمینه‌ها رویکرد مقتصدانه‌ای را در پیش می‌گیرند، اما به اندازه آنها در این کار افراط به خرج نمی‌دهند. این گروه بزرگ‌ترین بخش را تشکیل داده و شامل اکثریت خانه‌دارها، کسانی که کار خود را از دست نداده‌اند و کسانی می‌شود که به لحاظ درآمدی شامل طیف وسیعی هستند. با بدتر شدن اوضاع، این دسته از مصرف‌کنندگان در ابعادی گسترده به گروه ترمزکرده‌ها می‌پیوندند.گروه مصرف‌کنندگان «آسوده‌خاطر» در مورد به سلامت خارج شدن خود از دست‌اندازهای اقتصادی جاری و آتی، احساس امنیت می‌کنند. این گروه همانند دوران نزدیک به رکود، اما کمی گزینشی و تا اندازه‌ای قابل توجه، خرید می‌کنند. این بخش شامل دهک اولیه 5 درصدی درآمدی هستند. این بخش همچنین شامل کسانی می‌شود که از ثروت کمتری برخوردار بوده، اما در مورد ثبات اوضاع مالی خویش احساس اطمینان می‌کنند؛ مانند مستمری‌بگیرها یا سرمایه‌گذارهایی که کمی قبل از رکود، از بازار خارج شده‌اند یا سرمایه خود را در بخش‌های کم‌مخاطره به جریان انداخته‌اند.گروه مصرف‌کنندگان «زندگی‌کنندگان برای امروز» دچار تغییر رفتار نمی‌شوند و در بیشتر موارد نسبت به پس‌انداز کردن بی‌تفاوت هستند. عکس‌العمل این گروه به رکود اصولا به گسترش جدول زمانی خریدهای اساسی محدود می‌شود. نوعا شهرنشین‌ها و جوان‌ترها، بیشتر اجاره می‌کنند تا خرید و درآمد خود را صرف تجربیات می‌کنند تا خرید برخی دارایی‌ها (در مورد مصرف‌کنندگان محصولات الکترونیکی استثناهایی وجود دارد). تغییر رفتار مصرف این افراد بسیار نامحتمل است، مگر آنکه بیمار شوند.
مصرف‌کنندگان، فارغ از اینکه به کدام گروه تعلق دارند، مصارف خود را مبتنی بر تقسیم‌بندی محصولات و خدمات، در چهار طبقه و حوزه، اولویت‌بندی می‌کنند.
ضروری: محصولاتی که برای بقا لازم بوده و به عنوان محور آسایش مورد پذیرش است،
تفریحی: هزینه‌هایی که انجام آنها، قابل توجیه است،
غیرضروری: اقلام مورد نیاز که می‌توان خرید آنها را به طور منطقی عقب انداخت،
حذف شدنی: محصولات یا خدماتی که غیرضروری یا غیرقابل توجیه هستند.
تمامی مصرف‌کنندگان،‌ بخشی از خوراک، سرپناه و پوشاک را به عنوان محصولات ضروری پذیرفته‌اند و بیشتر این افراد، حمل و نقل و مراقبت‌های پزشکی را در همین طبقه‌بندی لحاظ می‌کنند.تمامی مصرف‌کنندگان به غیر از گروه «زندگی‌کنندگان برای امروز»، در طی دوره رکود، نوعا به بازنگری در اولویت‌های مصرفی خود می‌پردازند. از رکودهای قبلی آموخته‌ایم که محصولات و خدماتی از قبیل رستوران، هنر و سرگرمی، لباس‌های جدید، اتومبیل، تجهیزات و وسایل مصرفی الکترونیکی، می‌توانند مبتنی با شرایط مصرف‌کنندگان به سرعت در اذهان آنها از جایگاه محصولات ضروری به غیرضروری و حتی حذف‌شدنی، تبدیل شوند. با تغییر این اولویت‌ها، ممکن است مصرف‌کنندگان خرید در طبقاتی خاص، نظیر خدمات خانگی (نظافت، نگهداری از چمن و فضای سبز، برف‌روبی) را حذف کرده یا مثلا از طبقه ضروری‌ها به طبقه حذف‌شدنی‌ها منتقل کنند. حتی ممکن است آنها برخی از خریدها در یک طبقه را با برخی دیگر در طبقه دیگر، جایگزین کنند. مثلا رفتن به رستوران (یک محصول تفریحی) به جای آشپزی در خانه (به عنوان یک محصول ضروری). از آنجا که بیشتر مصرف‌کنندگان در دوران رکود نسبت به قیمت حساس‌تر شده و وفاداری خود را به نام‌های تجاری از دست می‌دهند، می‌توان انتظار داشت آنها به دنبال محصولات و برندهای ارزان‌تر بروند.
منبع: کتاب چگونگی اداره کسب و کار در بحران اقتصادی

توسعه کسب و کار بااستفاده از اینستاگرام

توسعه کسب و کار بااستفاده از اینستاگرام هر ارسال را در فیس بوک و توییتر منتشر نکنید
شما میتوانید گاهی برخی پست ها را در شبکه های اجتماعی دیگر منتشر کنید.همچنین شما میتوانید هدف منتشر کردن در دیگر رسانه ها را ایجاد بازی و سرگرمی فکری در نظر بگیرید.
اگر شما تمام پستهای خود را در شبکه های اجتماعی دیگر منتشر کنید پس چه لزومی دارد که مخاطب در اینستاگرام شما را دنبال کنند؟

 


instagram-for-help-business
فواصل زمانی برای ارسال درنظر بگیرید
هنگامی که پشت سر هم و با وقفه های کوتاه مدت پستی را ارسال میکنید باعث میشود که مخاطبان توجه کمتری به شما داشته باشند.اما اگر با فواصل خوب و مناسب به ارسال تصاویر و فیلم بپردازید میتوانید بازخوردهای خوبی را برای پستها مشاهده کنید.
پاسخ دادن به نظرات
سوالی بپرسید و یا با پاسخ به نظرات کاربران از آنها بخواهید تا در رابطه با پستهای شما اظهار نظر کنند.اگر مخاطبان واقعا برروی نظرشان وقت گذاشته اند شما باید با دقت کافی به نظرات آنان پاسخ دهید.در درج نظر و پاسخ خود نسبت به نظرات دیگران حتما از نام آنها با علامت @ استفاده کنید تا متوجه پاسخ شما گردند.بدین صورت تعداد مخاطبان شما سیر صعودی خواهد داشت.
پیگیری تجزیه و تحلیل
اینستاگرام پلت فرمی برای تجزیه و تحلیل ارائه نمیدهد.با این حال میتوانید از دیگر اپلیکیشنها در این زمینه کمک بگیرید.شما میتوانید از Statigram برای بررسی موفقیت خود در اینستاگرام کمک بگیرید.
استفاده از عکسهای خود
اینستاگرام محل به نمایش گذاشتن عکسهایی که از گوگل میگیرید نیست.بهتر است از تصاویر و فیلمهایی که خودتان تهیه نموده اید استفاده کنید و آنها را به اشتراک بگذارید.
افزایش ارگانیک مخاطبان
هرگز به دنبال خرید مخاطب (Followers) برای اینستاگرام خود نباشید.هرگز به دنبال گروهی نباشید که آنها را دنبال کنید و بعد از آنکه آنها شما را دنبال کردند شما آنها را unfollow کنید.این روش بدور از ادب است.زمانی را به شناخت مخاطبان و مشتریان خود بپردازید و سعی کنید آنها را به نحوی تشویق کنید تا شما را دنبال کنند.این روش در بلند مدت نتیجه بسیار مطلوبی را به  همراه خواهد داشت.
بررسی عملکرد رقبا
دانستن آنچه که دیگر رقبا انجام میدهند بهترین روش برای بهبود عملکرد و موفقیت شما خواهد بود. با بررسی عملکردشان از آنها درس بگیرید.
خودتان باشید
اینستاگرامی محیطی است که میتوان در آن سرگرم بود و لذت برد.سعی نکنید چیزی که نیستید را نمایش دهید.در اینستاگرام برند شما به راحتی میتواند درخشان باشد اگر شما آنچه که هستید را بیان کنید.