هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

هزار وب

جک ، عکس ، سرگرمی و ...

تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیجیتالی

تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیجیتالی
راهکار برون رفت از نظام توزیع سنتی
تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیجیتالی

بازار دیجیتال- فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شکل کلی توزیع‌کننده لوازم و مایحتاج روزمره زندگی هستند. توزیعی که به دلیل تجمع تمام نیازها در یک مکان علاوه بر صرفه‌جویی زمانی به دلیل پیشنهادهای مختلف فروش می‌تواند برای مصرف کننده مقرون به صرفه هم باشد. چند سالی است که در بخش ای تی هم شاهد فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم. بعضی از این فروشگاه‌ها موفق هستند و بعضی هم بعد از چند وقتی عطای بازار را به لقایش بخشیده و بیرون می‌روند.

احمد علیپور، مدیرعامل شرکت مروارید لاوان (فروشگاه‌های زنجیره‌ای لاوان) در این باره می‌گوید: با گسترش کاربرد و نیازی‌های عمومی نسبت به محصولات ای تی و فناوری اطلاعات لزوم این که ما در کنار محل کار یا محل سکونت دسترسی به فروشگاه‌هایی داشته باشیم که به طریق سالم و با سامانه‌ای مشخص بتوانند این کالاها را برای مخاطب فراهم کنند بیشتر شده است و همین دلیل باعث توجه ما به راه‌اندازی این فروشگاه‌ها شد.
مهمترین امتیاز این فروشگاه‌ها ایجاد اعتماد و اطمینان به مصرف‌کننده از دید اصلی بودن کالا و خدمات پس از فروش است. در مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آنجا که آن فروشگاه خود زیر مجموعه یک سازمان است، آن سازمان نظارت کافی را بر آن فروشگاه دارد و قطعا اعتماد بیشتری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. او می‌گوید: تامین‌کننده‌های کالا بخصوص در بخش ای تی از نظام توزیع فعلی زجر زیادی کشیده اند.
یک تامین کننده کالا چه تولید کننده و چه واردکننده‌ای که از راه‌های قانونی و به شکل کاملا شفاف فعالیت می‌کند متاسفانه در حال حاضر باید از طریق یک شبکه بسیار پیچیده کالاهای خود را عرضه کنند که این مهم توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسان و راحت شده است. نظام توزیع فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک راه‌حل بهینه، در این بخش است که خوشبختانه دولت هم در چند سال اخیر توجه بسیار خاص به این حوزه داشته است.
علیپور در گفت‌وگو با برنامه رادیو همراه شبکه جوان، درباره خدمات بعد از فروش می‌گوید: فروشگاه‌های زنجیره‌ای وکیل مدافع مصرف‌کنندگان در بخش خدمات پس از فروش هستند. او ادامه می‌دهد: ما قبل از عرضه کالا در فروشگاه‌های خود تمام جوانب کار در مورد آن محصول و به خصوص خدمات پس از فروش آن را در نظر می‌گیریم و کالاهایی را قبول می‌کنیم که تامین‌کننده آن کالا بتواند تمامی منافع مصرف‌کننده را بعد از فروش فراهم کند.
حسن رادمرد، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی، در این مورد می‌گوید: یکی از کارهایی که برای ساماندهی بازار صورت می‌گیرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. او می‌گوید: از سال گذشته بحث ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به فروشگاه‌های تخصصی عرضه محصولات تلفن همراه، لوازم دیجیتال، لوازم بهداشتی، آرایشی و پوشاک و سایر بخش‌ها اشاره کرد که خوشبختانه پیشرفت خوبی را هم در این حوزه‌ها شاهد بوده‌ایم.
رادمرد ادامه می‌دهد: دولت برای اینکه مجموعه‌ها و فروشنده‌ها و توزیع‌کنندگان را بتواند در زیرمجموعه‌ای ساماندهی کرده و نظارت روی آن داشته باشد از دو سال پیش تسهیلات ارزان قیمتی را برای متقاضیان در نظر گرفته است که نمونه آن 300 میلیارد تومان تسهیلات بانکی است که ما متقاضیان تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای استفاده از این تسهیلات به بانک‌های مورد نظر معرفی کرده تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
رادمرد در ادامه از مذاکرات با سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌های مرتبط خبر می‌دهد و می‌گوید: مذاکراتی صورت گرفته است تا بتوانیم از واحدهایی که تحت پوشش فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشیم. او می‌گوید: در تلاش هستیم شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند، بتوانند با دلگرمی بیشتر در این بخش وارد شده و بتوانند این بار سنگینی را که در حقیقت نیاز کشور هم هست به خوبی مدیریت کرده و بتوانیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در همه حوزه‌ها گسترش دهیم. چرا که یکی از حوزه‌های مهم در نظام توزیع بازار همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که می‌توانند خدمات زیادی را برای مخاطبان خود فراهم آورند.
علیپور، در مورد شیوه رقابت فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توزیع کنندگانی که کالاهای قاچاق را با قیمت‌های پایین در بازار توزیع می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه پدیده قاچاق به خصوص در بخش کالاهای ای تی وجود دارد و مسوولان دولتی هم تمام تلاش خود را برای مهار کردن این مشکل به کار بسته‌اند، اما می‌توانیم به همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به عنوان راه‌حلی برای این موضوع نگاه کنیم. چرا که سازمان‌هایی مانند ما که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ایجاد می‌کنند هرگز نمی‌خواهند و نمی‌توانند که به سمت توزیع کالای قاچاق بروند.
تامین‌کننده مجموعه نمی‌تواند کالای خود را به شکل قاچاق وارد کرده باشد. وقتی مبادی فروش این نوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند خود ما باشد که عدد قابل توجهی از سهم بازار را هم به دست بگیرد، قطعا برای فروش قاچاق هم دیگر در بازار جایی باقی نمی ماند.
یعنی با گسترش این نوع از فروشگاه‌ها عملا اجازه اینکه فروشگاه منفردی بتواند کالای قاچاق را بدون هیچ‌گونه نظارت دولتی بفروشد نخواهد بود. تشکیلات و سازمان‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ایجاد می‌کنند چه از منظر نظارت دولتی و شفاف‌سازی امور و چه اعتمادسازی در بین مصرف‌کنندگان می‌توانند مفید باشند. وقتی که امکان توزیع کالای قاچاق را از بین ببریم قطعا دیگر کالای قاچاقی هم در بازار ما وجود نخواهد داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.